مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 14 مهر 1402 ساعت 11:352023-10-06سياسي

اینجا تهران است، این برج آزادی است


14 مهرماه روز تهران است و معماری برج دلربای تهران آنچنان معطوف به حقیقت، جوهره و عمق فرهنگ ایران طراحی شده که گویی تا ابد ماندنی است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، برج آزادی یکی از شناخته شده ترین نمادهای شهر تهران محسوب می شود.

معماری این برج که در بخش عمیقی از خاطر جمعی ایرانیان جا گرفته است تلفیقی است از معماری دوره های هخامنشی و ساسانی و معماری اسلامی که از سوی حسین امانت، معمار ایرانی با همکاری روح الله نیک خصال، منوچهر ایرانپور طراحی شد.

چهاردهم شهریور 1345 فراخوان یک مسابقه معماری در روزنامه ها درج شد و از معماران دعوت شد که طرح های خود را به دفتر این شورا ارسال کنند.

حسن امانت، معمار ایرانی که آن زمان حدودا 24 ساله و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته معماری بود، برنده این مسابقه شد و برج آزادی کنونی طراحی شد.

برای برج آزادی از سنگ مرمر سفید جوشقان استفاده شده است و ساخت آن اردیبهشت ماه 1348 آغاز و در نهایت مهر 1350 به پایان رسید.

برج 45 متری آزادی که در زمینی بیضی شکل به وسعت 68 هزار مترمربع قرار گرفته است، در نهایت روز 24 مهر ماه سال 1350 افتتاح و سال 26 اسفند 1353 به شماره 1008 ثبت ملی شد.

البته هر آنچه که امروز به عنوان مجموعه فرهنگی برج آزادی می بینیم، در سال 1350 ساخته نشد؛ بخش عمده ای که شامل ساختمان برج و زیرزمینی است که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اینجا تهران است، این برج آزادی است

اینجا تهران است، این برج آزادی است