مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 3 مهر 1402 ساعت 13:252023-09-25اقتصادي

سومین سال خشک کشور پایان یافت


1401 به عنوان سومین سال خشک متوالی با آثار ملموس خشکسالی هیدرولوژیکی در ایران به پایان رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، ایسنا نوشت: در طول سه سال گذشته، کاهش به ترتیب 37، 18 و 15 درصدی بارش نسبت به شرایط نرمال بر اساس شبکه ایستگاهی مبنای وزارت نیرو، باعث حاکم شدن خشکسالی هیدرولوژیکی و کاهش مضاعف دبی پایه رودخانه ها و ورودی به مخازن سطحی و منابع آب زیرزمینی شد و همین امر محدودیت های جدی در تأمین آب نسبت به سال های نرمال به بار آورد.

عدم توازن زمانی و مکانی بارش ها نسبت به شرایط نرمال نیز باعث تشدید این محدودیت شد و بعضاً استفاده از آب های به هنگام را ناممکن ساخت.

از سوی دیگر، کاهش ذخایر مخازن سدها و یا ناهمگن بودن وضعیت ذخیره در مخازن در مناطق مختلف کشور باعث تشدید تنش های آبی در برخی مناطق نسبت مناطق دیگر شد.

به طور مثال شرق کشور در سال آبی گذشته با کاهش جدی بارش روبرو شد و ورودی برخی سدها از جمله سد دوستی به صفر رسید، این در حالیست که وضعیت مخازن سدهای جنوب غرب کشور، به دلیل فعالیت مناسب سامانه سودانی در طول سال آبی گذشته، در شرایط مطلوبی بوده و سدهای استان خوزستان در وضعیت بهتری نسبت به سالهای گذشته قرار گرفتند.

بررسی های وضعیت بارش در سطح حوضه های آبریز اصلی کشور نشانگر این است که بارش در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با کاهش 5 در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سومین سال خشک کشور پایان یافت

سومین سال خشک کشور پایان یافت