مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 مهر 1402 ساعت 00:352023-10-06فرهنگي

ننویسیم «در رابطه با»


هرچند حرف اضافه مرکب «در رابطه با» رایج شده اما بهتر است از استعمال آن پرهیز شود.

- هرچند حرف اضافه مرکب در رابطه با رایج شده اما بهتر است از استعمال آن پرهیز شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، ابوالحسن نجفی در کتاب غلط ننویسیم: فرهنگ دشواری های زبان فارسی در این باره می نویسد: حرف اضافه مرکب در رابطه با (یا در ارتباط با) و نیز قید مرکبِ در این رابطه (یا: در این ارتباط)، که گرته برداری از in connection with و in this connection انگلیسی است، در چند سال اخیر رایج شده و مروج آن ها مترجمان خبرگزاری ها و به خصوص دانشجویان از فرنگ برگشته بوده اند.

با اینکه این ترکیب ها، از لحاظ ساخت دستوری، غلط نیست و، از سوی دیگر در زبان گفتار و نوشتار چندان رایج شده است که دیگر چاره ای از پذیرفتن آنها نیست، در فارسی فصیح و نثر علمی که نیاز به دقت و صراحت دارد بهتر است که از استعمال آنها پرهیز شود.

زیرا اولا این اصطلاحات معنای روشنی ندارد و استعمال آنها غالب اوقات نشانه تنبلی ذهنی و حاکی از لقلقه لسان است، به طوری که در بسیاری از موارد اگر حذف شود معنای عبارت تغییری نمی کند، مانند این جمله: در این رابطه این نکته را هم باید اضافه کنم که.

ثانیا این اصطلاحات غالبا به جای درباره و در این باره به کار رفته است و دلیلی نیست که اصطلاحات صحیح و اصیل اخیر را از فارسی بیرون کنیم و به جای آنها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ننویسیم «در رابطه با»

ننویسیم «در رابطه با»