مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 شهریور 1402 ساعت 21:352023-09-04سياسي

رونمایی از تکنیک ساخت کاشی زرین فام شیخ عبدالصمد در نطنز


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز از رونمایی از تکنیک ساخت کاشی زرین فام شیخ عبدالصمد در این شهر خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از نطنز، حسین یزدانمهر رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز در حاشیه مراسم افتتاح کاشی زرین فام در نطنز اظهار کرد: با حضور جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و نماینده نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شورای اسلامی برای اولین بار از شیوه ساخت لعاب زرین فام و تعدادی آثار گران بهای زرین فام نطنز رونمایی شد.

  وی افزود: لعاب زرین فام یا احیای تکنیک زرین فام حاصل تجربیات حرفه ای تعداد انگشت شمار و معدودی از هنرمندان و صنعتگرانی بوده که در سالیان طولانی به آزمایش مواد گوناگون پرداختند و به روش تولید و احیای دوباره آن دست یافتند.

یزدانمهر ادامه داد: لعاب زرین فام به نوعی از لعاب اطلاق می شود که درعین حالی که از تلالو طلایی برخوردار است، اما در ساختار مواد تشکیل دهنده آن فلز طلا به کار نرفته است.

 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز تصریح کرد: انحصار ساخت لعاب زرین فام در ایران در دوره ایلخانیان یعنی هفت صد سال پیش در اختیار چند خانواده ایرانی در کاشان، شهرری، جرجان، ساوه، نطنز و چند شهر دیگر قرار داشته پیچیدگی دانش ساخت لع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رونمایی از تکنیک ساخت کاشی زرین فام شیخ عبدالصمد در نطنز

رونمایی از تکنیک ساخت کاشی زرین فام شیخ عبدالصمد در نطنز