مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 19 شهریور 1402 ساعت 11:002023-09-10بين الملل

کدام یک از شهدای استان مرکزی در زندان «دولتو» به شهادت رسیدند؟


مستند تاریخی« یاد یاران» ویژه شهدای جهاد سازندگی که در زندان دولتو به شهادت رسیدند، 23 شهریورماه در اراک اکران و رونمایی خواهد شد.

- خبرگزاری فارس ـ اراک؛ دولتو ، روستایی از توابع بخش وزینه در شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی است که در این روستا زندانی قرار داشت که به همین نام مشهور بود.

این زندان موقت در یک اصطبل واقع در روستای دوله تو در شمال غربی سردشت و در نقطه صفر مرزی میان ایران و عراق ایجاد شده بود و از آن برای نگهداری موقت افراد دستگیر شده از نیروهای نظامی و انتظامی و سازمان­ های انقلابی استفاده می­ شد.

زندان از یک سو مشرف به کوه و از سویی مجاور رودخانه بود که تحت کنترل حزب دموکرات کردستان قرار داشت و در واقع اصطبل حیوانات و فاقد امکانات حداقلی در رابطه با گرمایش، تغذیه و بهداشت بود و در این زندان اسرا به شدت مورد شکنجه و اذیت و آزار روحی و جسمی قرار می گرفتند.

از استان مرکزی دو شهید به نام های شهید علیرضا شاملو و شهید غلامرضا اسلامی در این زندان به شهادت رسیدند.

شهید شاملو اولین خبرنگار شهید استان مرکزی  شهید شاملو اولین خبرنگار شهید استان مرکزی است که در مهرماه سال 1357 در سنندج به اسارت گروهک کومله در آمد و پس از ماه ها اسارت و شکنجه در زندان دولتو به دست گروهک های ضدانقلاب در هفتم بهمن ماه 1357 به شهادت رسید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کدام یک از شهدای استان مرکزی در زندان «دولتو» به شهادت رسیدند؟

کدام یک از شهدای استان مرکزی در زندان «دولتو» به شهادت رسیدند؟