موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - كاركنان دولت - گل گهر سيرجان - بيمارستان ايران مهر - بازنشستگان تامين اجتماعي - رتبه بندي معلمان - مهدي هاشمي نسب - كالابرگ الكترونيك - شهرهاي بدون مانع - اميرابراهيم رسولي - معاون حمل و نقل و ترافيك - وام باشگاه هاي وهان - شهيد بروجردي - مبارزه با پولشويي - فراكسيون شاهد - شيبان - مدير ستاد ديه - رحمت الله رفيعي - كودك آزاري جنسي - توهيزات مخابراتي - رييس سازمان امور دانشوويان

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 شهریور 1402 ساعت 11:102023-09-19اقتصادي

قلعه جمشیدی نیم ور، تاریخی رو به فراموشی


اگرچه نیم ور شهری کوچک در استان مرکزی است اما معادن سنگ این شهر، شهرت جهانی داشته و آوازه این منطقه را به خارج از مرزهای کشور برده اند؛ آوازه نیم ور تنها در سنگ خلاصه نمی شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، اگر با دقت بیشتری به این شهر کوچک نگاه کنیم، ردپای بزرگ و پررنگ تاریخ ایران کهن را در آن خواهیم یافت، چنانکه در بسیاری منابع، قدمت نیم ور را به دوران ساسانی و پیشدادیان نسبت می دهند.

سرآغاز این سیر تاریخی، بند ساسانی نیم ور با دانش مهندسی بی نظیر است که ایسنا پیشتر در گزارشی با عنوان شاهکار افسانه ای آبرسانی نیم ور در معرض تهدید به آن پرداخته و بخشی از زیبایی ها و دانش مهندسی آن را در گزارشی تصویری با عنوان بند تاریخی نیم ور شاهکار مهندسی آبرسانی به تصویر کشیده است.

این بنا، آب رودخانه را پس از طی مسافت چند کیلومتری، با گذشتن از پل تاریخی باقرآباد که قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد و به شماره 19693 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، تا دشت نیم ور هدایت می کند تا با استفاده از سیستم جالب تقسیم آب، بین مزارع توزیع شود.

مراسم سنتی بیل گردانی با قدمتی دو هزار ساله که هرساله اواخر فروردین ماه در این شهر برگزار می شود، مهر تاییدی بر این قدمت است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قلعه جمشیدی نیم ور، تاریخی رو به فراموشی

قلعه جمشیدی نیم ور، تاریخی رو به فراموشی