مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 شهریور 1402 ساعت 15:252023-08-28سياسي

اگر «زمان شناس» نباشیم یا «جاهلیم» یا خائن»!


در اهمیت و فواید زمان شناسی و وقت شناسی و البته فرزند زمانه خویش بودن می توان سطرها نوشت و گفت اما برای بیان نقطه مقابل آن و مضرات زمانه را نشانختن شاید به طور مختصر و کوتاه می توان گفت که از درک این اصل غافل باشیم اثرات سوء آن فقط معطوف به یک حوزه یا فرد نخواهد بود بلکه می تواند دامنگیر خیلی از حوزه ها و افراد دیگر هم شود.

اما اینکه برخی افراد یا گروه ها از شناختن عناصر زمان و مکان برای اتخاذ یک تصمیم عاجز هستند یا غافل هستند را می توان به طور موجز گفت که یا غافل هستند یا خائن و واقعیت امر این است که از این دو دسته خارج نیستند.

در مکتب اهل بیت علیهم السلام،زمان شناسی و توجه به مقتضیات و شرایط و اوضاع و احوال زمانه یک اصل شمرده می شود که هم در سخنان و رفتار پیامبراسلام صلی الله علیه وآله وسلم و هم در گفتار و سیره ائمه علیهم السلام جلوه گر است؛ به عنوان نمونه از پیامبر اسلام منقول است که فرمود: رحم الله من حفظ لسانه و عرف زمانه و استقامه طریقته ؛ خداوند رحمت کند کسی را که زبان خود را حفظ کند و زمان خود را بشناسد و روش و طریقه او (در زندگی) روش مستقیم باشد (شخص کج سلیقه نباشد).

یا حضرت علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: لاتقسروا اولادکم علی آدابکم، فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم ؛ آداب و رسوم زمان خود را با زور و فشار به فرزندان خوی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اگر «زمان شناس» نباشیم یا «جاهلیم» یا خائن»!

اگر «زمان شناس» نباشیم یا «جاهلیم» یا خائن»!