مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 27 شهریور 1402 ساعت 12:312023-09-18فرهنگي

کاروانسرای صایین شهرستان نیر ثبت جهانی شد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: پرونده کاروانسراهای ایران به تازگی در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تایید و ثبت شده است و این پرونده شامل 54 کاروانسرا از 24 استان ایران بوده که کاروانسرای سنگی شهرستان نیر نیز یکی از آنهاست.

او ادامه داد: کاروانسراهای ایران، بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است که سومین اثر استان اردبیل در این فهرست بعد از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی و جنگل های هیرکانی محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اینکه کاروانسرای صایین پیش از این در سال 1362 به ثبت ملی رسیده بود، ادامه داد: این کاروانسرا مربوط به دوره صفوی است که در شهرستان نیر و در جاده قدیم نیر - سراب قرار دارد و به تازگی مرمت آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل به پایان رسیده است.

شهرستان نیر در 30 کیلومتری شهر اردبیل، 20 کیلومتری شهر سرعین و 45 کیلومتری شهر سراب واقع شده و از تاریخ کهن و حائز ارزش مطالعه و تحقیق برخوردار است.

پل تاریخی قرمز قرمیزی کورپی بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچایی مربوط به دوره صفوی در بافت مرکزی شهر ، بقعه کوراییم در روستای کوراییم متعلق به قرن هفتم هجری ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاروانسرای صایین شهرستان نیر ثبت جهانی شد

کاروانسرای صایین شهرستان نیر ثبت جهانی شد