مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 شهریور 1402 ساعت 14:552023-09-19اجتماعي

کاروانسرای بیستون چگونه ثبت جهانی شد؟


کاروانسرای بیستون متعلق به دوره صفوی، واقع در مجموعه ای ثبت جهانی شده به همین نام در 30 کیلومتری شهر کرمانشاه، اخیرا به همراه 53 کاروانسرای دیگر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در خصوص چگونگی احداث کاروانسرای شاه عباسی بیستون گفته می شود که یک شب شاه عباس صفوی خواب ترسناکی می بیند و برای اینکه خوابش تعبیر نشود، نذر می کند تا برای رفاه حال مسافران کاروانسرهایی را در کشور احداث کند.

او 999 کاروانسرا را در نقاط مختلف کشور بنا می کند و برای همین است که امروزه تقریبا در اکثر شهرهای ایران کاروانسراهایی با نام شاه عباسی به چشم می خورد.

کرمانشاه نیز یکی از مناطقی بوده که از احداث کاروانسرهای شاه عباسی بی نصیب نمانده، چراکه این نقطه از کشورمان از زمان های باستان محل تردد کاروانیانی بوده که از فلات مرکزی ایران به بین النهرین می رفتند و بعدها هم زائرین و علمای بسیاری از این سرزمین برای رفتن به عتبات عالیات گذر می کردند.

اینکه در گذشته و در عصر طلایی احداث کاروانسراها در دوره صفوی چه تعداد کاروانسرا در کرمانشاه ساخته شده دقیقا مشخص نیست، اما آنچه که امروز برجای مانده، سه کاروانسرای بیستون، ماهیدشت و قصرشیرین است که هر سه آنها با نام کاروانسرای شاه عباسی شناخته می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاروانسرای بیستون چگونه ثبت جهانی شد؟

کاروانسرای بیستون چگونه ثبت جهانی شد؟