مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 شهریور 1402 ساعت 12:512023-08-26سياسي

شورای نگهبان ما و کمیسیون انتخابات پاکستان


پاکستان و ساختار های دموکراتیک این کشور که ریشه در دموکراسی پارلمانی دارد، می تواند تجربه خوبی برای کشورهای دیگر محسوب شود .

- محمد حسین بنی اسدی، دیپلمات بازنشسته در یادداشتی برای جماران نوشت: روزی که ایران در تب و تاب مشروطه بود و سرانجام پادشاه مستبد را به اعلام مشروطه واداشت و تخم عدالت، برابری و قانونگرایی را در دل این کشور استبداد زده کاشت، هیچکدام از کشورهایی که امروز دل هر ایرانی را آب و حسرت آنان را به دل ایرانیان گذاشته اند در پهنه سیاسی جهان وجود نداشتند.

تنها کشورهای منطقه، ترکیه و روسیه در شمال و غرب بودند و در نواحی شرقی نیز امپراطوری انگلستان سرزمین پهناور شبه قاره هند را در قبضه خود گرفته بود.

در این میان پاکستان همسایه اتمی ما بخشی از قلمرو امپراطوری انگلیس محسوب می شد که با جنبش آزادی خواهی هند، مستقل و سرانجام با جدایی از خاک اصلی بر اساس فرضیه دو ملیت (مسلمان و هندو) در سال 1947 پا به عرصه حیات گذاشت .

پاکستان طی 70 سال گذشته گرچه با فراز و نشیب های زیادی مواجه شد ، چند فقره جنگ با هند را آزمود، بخش شرقی خود (بنگلادش) را از دست داد و هنوز بحران کشمیر را لاینحل با خود دارد و حالت دشمنی و چالش با هند را نیز با خود می کشد، ولی با این وجود در برخی زمینه ها نیز به موفقیت هایی نائل شده؛ از جمله دستیابی به سلاح اتمی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شورای نگهبان ما و کمیسیون انتخابات پاکستان

شورای نگهبان ما و کمیسیون انتخابات پاکستان