مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 شهریور 1402 ساعت 10:412023-09-16سياسي

آیین های مردم نایین در روزهای پایانی ماه صفر


  پخت آش در پایان ماه صفر از رسومات خاص شهرستان نایین در ماه صفر پخت آش نذری به همت مردم در شب شهادت امام حسن مجتبی(ع) است که این آش در محله محمدیه، شهر بافران و شهر نایین با حجم زیادی پخته شده و صبح زود در میان عزاداران توزیع می شود.

آش چهل دیگ علی نایبی، سرپرست اجرای پخت این آشِ نذری به خبرنگار فارس، گفت: قریب به نیم قرن با حمایت های مردمی مراسم پخت آش نذری که معروف به چهل دیگ است در جوار امامزاده حیدر و امامزاده حسن(ع) نایین انجام می شود که در شام غریبان شهادت امام حسن(ع) و رحلت پیامبر اعظم(ص) و آستانه سالروز شهادت امام رضا(ع) این آش پخته می شود.

وی با اشاره به افزایش تعداد 83 دیگ در این مراسم، افزود: از حدود پنج دیگ شروع کردیم و امروز با حمایت های مردمی و مسؤولان به 83 دیگ رسیده است.

برای پخت این آش نذری افزون بر 1000 کیلوگرم گوشت، 1200 کیلوگرم گندم، 1400 کیلوگرم حبوبات، 300 کیلوگرم برنج نیم دانه، 24 هزار لیتر آب و دو تریلر چوب استفاده می شود.

نایبی تصریح کرد: در پخت این آش بیش از 2هزار نفر از مردم شهرهای مختلف کشور مشارکت می کنند و در پایان مراسم آش بین بیش از 20 هزار نفر توزیع می شود.

  رسومات مردم محمدیه مردم محله محمدیه برای طبخ آش نذری از یک هفته قبل، مواد و وسایل لازم را تهیه کرده و در روز 27 صفر خانم های این محله به پاک کردن گندم و حبوبات


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین های مردم نایین در روزهای پایانی ماه صفر

آیین های مردم نایین در روزهای پایانی ماه صفر