مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 مرداد 1402 ساعت 08:302023-07-31اجتماعي

کانال عضدی یا کانال اسکندر مقدونی!؟


یکی از شاهکارهای دیرینه معماری،مهندسی موجود خوزستان، آبراهه ای است که امروزه از میانه شهر خرمشهر عبور می کند و دست کم با 2 نام «کانال عضدی» و «نهر حفار» شناخته می شود.

- ایسنا/خوزستان یکی از شاهکارهای دیرینه معماری،مهندسی موجود خوزستان، آبراهه ای است که امروزه از میانه شهر خرمشهر عبور می کند و دست کم با 2 نام کانال عضدی و نهر حفار شناخته می شود.

این آبراهه مصنوعی و دست کند بشر که به باور عموم مورخان ایرانی در قرن چهارم هجری در دوره آل بویه و زمان امارت عضدالدوله دیلمی ساخته شده (و به همین دلیل نهر/کانال عضدی خوانده شده)، با توجه به حفاری و کندن آن با عنوان حفار نیز موسوم شده است و از نظر کارکردی با کانال سوئز در مصر شباهت دارد، هرچند از لحاظ ابعاد عظمت کانال عضدی با طول حدودی چهار هزار و 600 متر قابل قیاس با کانال سوئز با طول 193.

3 کیلومتر نیست.

*** دو فرازی که از نظر گذشت بخش آغازین تحقیق دکتر عباس امام (خوزستان پژوه و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز) در خصوص آبراهه عضدی است.

وی در ضمن این تحقیق به نتایج جالبی رسیده و جهت انتشار در اختیار ایسنا قرار داده است.

اکنون ادامه آن را می خوانید: بازه زمانی ساخت وساز این آبراهه به صورت کاملا دقیق مشخص نیست، اما بیشتر مورخان زمان ساخت آن را بین 30 تا 50 سال برآورد کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کانال عضدی یا کانال اسکندر مقدونی!؟

کانال عضدی یا کانال اسکندر مقدونی!؟