مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 22 مرداد 1402 ساعت 15:152023-08-13اجتماعي

تشدید خشکسالی در زاگرس مرکزی و تهدید انقراض درختان اُرس


پژوهشگران دانشگاه تهران موفق شدند با استفاده از دوایر درختان اُرس، میزان بارش-تبخیر و تعرق را در زاگرس مرکزی بازسازی و پیش نگری کنند که این بازسازی و پیش نگری نشان دهنده شدت خشکسالی در سال های آینده در زاگرس مرکزی است.

- پژوهشگران دانشگاه تهران موفق شدند با استفاده از دوایر درختان اُرس، میزان بارش-تبخیر و تعرق را در زاگرس مرکزی بازسازی و پیش نگری کنند که این بازسازی و پیش نگری نشان دهنده شدت خشکسالی در سال های آینده در زاگرس مرکزی است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این یافته حاصل رساله دکتری سمیرا بیرانوند با عنوان بازسازی و پیش نگری شاخص بارش- تبخیر و تعرق پتانسیل استاندارد (SPEI) با استفاده از پهنای دوایر سالانه اُرس (Juniperus polycarpus) و مدل های گردش عمومی جو در زاگرس مرکزی است که با راهنمایی دکتر پدرام عطارد و دکتر ویلما بایرام زاده انجام شده است.

دکتر پدرام عطارد، استاد راهنمای این رساله با اشاره به یافته های این پژوهش، گفت: بر اساس یافته های این پژوهش که با مطالعه روی دوایر درختان اُرس در منطقه زاگرس مرکزی انجام شده است، خشکسالی در منطقه زاگرس مرکزی بین سال های 2030 تا 2060 تشدید خواهد شد که این خشکسالی بر حیات درختان اُرس نیز تأثیرگذار بوده و این درختان را در معرض انقراض قرار می دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تشدید خشکسالی در زاگرس مرکزی و تهدید انقراض درختان اُرس

تشدید خشکسالی در زاگرس مرکزی و تهدید انقراض درختان اُرس