مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 15 مرداد 1402 ساعت 09:252023-08-06اقتصادي

اشتغالزایی بیش از 500 بانوی «فنوجی» با سوزن دوزی


یکی از بانوان کارآفرین صنایع دستی در رشته سکه دوزی، سوزن دوزی وطراحی دوخت با پشتکار فراوان توانست زمینه آموزش و اشتغال را برای بیش از 500 بانوی شهرستان فنوج فراهم کند.

- ، گروه استان ها: سیستان و بلوچستان سرزمینی وسیع با آداب و رسوم خاص و هنرهایی لطیف همچون خامه دوزی، سفالگری، حصیربافی، خولک بافی، سکه دوزی، سوزن دوزی است که در بین تمام اینها سوزن دوزی نور چشم زنان بلوچ بوده و دارای جایگاهی خاص است.

زنان این خطه از کشورمان که این هنر را از مادربزرگ های خود به ارث برده اند علاوه بر خانه داری و همیاری مردان در اموری چون دامداری و کشاورزی به انجام کارهایی مانند سوزن دوزی، سکه دوزی، گلیم و قالیبافی و حصیربافی مشغول هستند.

هنر سوزن دوزی در سیستان و بلوچستان از هنرهای کاربردی است و با دوخت مناطق دیگر ایران کاملاً فرق دارد از این حیث به آن بلوچی دوزی می گویند.

امروزه صنایع دستی و هنرهای سنتی صرف نظر از زیبایی و کاربردهایشان، بستر مناسبی برای اشتغالزایی و کارآفرینی به شمار می روند و بسیاری از زنان و مردان به ویژه در جوامع محلی و شهری از تولید و فروش محصولات صنایع دستی امرار معاش می کنند و تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و اجتماعی در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اشتغالزایی بیش از 500 بانوی «فنوجی» با سوزن دوزی

اشتغالزایی بیش از 500 بانوی «فنوجی» با سوزن دوزی