مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 مرداد 1402 ساعت 16:552023-08-14فرهنگي

دومین دیوار بزرگ جهان زیرِ پای مردم گلستان! + فیلم


دومین دیوار بزرگ جهان با نام دیوار گرگان به طول بیش از 200 کیلومتر به علت بی توجهی در سال های گذشته، درحال مدفون شدن است و برای ثبت جهانی نیاز به احیا و مرمت دارد.

-   در حال حاضر به دلیل تغییراتی که توسط ساکنان در ساختار و تاسیسات آن ایجاد شده و همچنین فرسایش ناشی از آب وهوا بخش زیادی از این دیوار نابود و یا زیرخاک مدفون شده است.

از سوی دیگر به خاطر وجود روستاها در مسیر دیوار و همچنین اراضی کشاورزی روی آن، میراث فرهنگی عملا با چالش جدی برای ثبت جهانی این میراث عظیم روبرو است.

* ثبت جهانی دیوار بزرگ گرگان نیاز به مرمت و احیا دارد این شاهکار معماری ایران باستان نیاز به ثبت جهانی دارد و برای قرارگرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو می بایست مرمت و بازسازی شود.

مدیرپایگاه ملی دیوار بزرگ گرگان دراین رابطه می گوید: دیوار بزرگ گرگان از جمله مکان های تاریخی شمال کشور بوده که تاریخ بسیار غنی در خود جای داده و به عنوان دومین دیوار طولانی جهان قدمتی به بلندای تاریخ دارد.

وی تصریح کرد: در ضلع جنوبی دیوار دفاعی گرگان، خندق هایی از کوره آجرپزی با عمق دو متر در زمین های این منطقه ساخته شده و با توجه به اینکه این خندق ها در خلاف جهت وزش باداحداث شده،خبر از نبوغ مهندسین در حدود یکهزارو 500 سال پیش را می دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دومین دیوار بزرگ جهان زیرِ پای مردم گلستان! + فیلم

دومین دیوار بزرگ جهان زیرِ پای مردم گلستان! + فیلم