مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 مرداد 1402 ساعت 10:052023-07-31اقتصادي

بررسی صندوق توسعه ملی و مدیریت بهینه درآمدهای نفتی


مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی مدیریت بهینه درآمدهای نفتی صندوق توسعه ملی را در برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارشی با عنوان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه (65): صندوق توسعه ملی و مدیریت بهینه درآمدهای نفتی اعلام کرد: نوسانات شدید منابع حاصل از صادرات نفت و گاز در سال های اخیر بودجه عمومی کشور را دچار کسری های شدیدی نموده و انضباط مالی دولت ها را کاهش داده است.

برداشت های بی رویه از منابع صندوق توسعه ملی در سال های اخیر (و حساب ذخیره ارزی در سال های قبل تر)، بهره گیری بهینه از این منابع را در راستای سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی و مولد کشور بسیار محدود نموده است.

از این رو ضرورت دارد ضمن آسیب شناسی تجربه حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی در برنامه های توسعه پیشین، نسبت به اصلاح الگوی مدیریت درآمدهای نفتی در برنامه هفتم توسعه اقدام نمود.

این گزارش با بررسی سابقه موضوع در برنامه های توسعه کشور عنوان کرد که عدم توجه به مسئله تثبیت منابع نفتی بودجه و عدم طراحی و پایبندی به یک قاعده مالی میان مدت درخصوص میزان بهره مندی دولت از منابع نفتی، از مهم ترین کاستی های برنامه های پنجم و ششم توسعه در زمینه رابطه مالی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی صندوق توسعه ملی و مدیریت بهینه درآمدهای نفتی

بررسی صندوق توسعه ملی و مدیریت بهینه درآمدهای نفتی