مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1402 ساعت 20:352023-07-26سياسي

طوق بندان؛ میراث حسینیان دارالمؤمنین گرگان


طی رسمی چند صد ساله، با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین( ع) مردم گرگان با حضور در محلات قدیمی شهر عرض ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان می دهند.

- ایسنا/گلستان طی رسمی چند صد ساله، با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین( ع) مردم گرگان با حضور در محلات قدیمی شهر عرض ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) نشان می دهند.

رییس اداره اوقاف ناحیه یک گرگان در گفت وگو با ایسنا در خصوص آیین سنتی طوق بندان در شهر تاریخی گرگان، اظهار کرد: عزاداری مردم گرگان با رسم و آیین خاصی برگزار می شود که یکی از این آیین های ماندگار مراسم علم گردانی و یا طوق بندان است.

حجت الاسلام والمسلمین امین قرایی با بیان اینکه این مراسم سنتی از دوره صفویه اجرا می شده و به عنوان میراث معنوی ناملموس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، ادامه داد: در این مراسم سنتی که از چهارم محرم آغاز و تا 10 محرم در محلات قدیمی گرگان برگزار می شود، پیرغلامان و ریش سفیدان محلات علم ها را از تکیه های قدیمی بیرون آورده و آنها را با روسری های رنگی تزیین می کنند و علم و طوق هر محله یا هیأت به عنوان سند شناسایی آن محل محسوب می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

طوق بندان؛ میراث حسینیان دارالمؤمنین گرگان

طوق بندان؛ میراث حسینیان دارالمؤمنین گرگان