مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 13 مرداد 1402 ساعت 11:152023-08-04اقتصادي

رشته خُشکار؛ شیرینی دلپذیر گیلانی


از گذشته های دور زنان گیلانی نیم دانه هاشمی و حسنی، دو برنج مرغوب این خطه زیبا را آنقدر در نمک یار می ساییدند تا با آرد به دست آمده رشته و خُشکار درست کنند؛ - ایسنا/گیلان از گذشته های دور زنان گیلانی نیم دانه هاشمی و حسنی، دو برنج مرغوب این خطه زیبا را آنقدر در "نمک یار" می ساییدند تا با آرد به دست آمده "رشته و خُشکار" درست کنند؛ امروز این شیرینی دلپذیر در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

تاثیر اقلیم و جغرافیا بر نحوه زندگی جوامع بشری آنقدر عمیق است که همه جوانب آن را از خوراک و پوشاک تا آداب و سنن تحت تاثیر قرار می دهد و با توجه به این شرایط، گوناگونی مواد اولیه غذایی و تنوع خوراکی ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

استان گیلان با توجه به اقلیمی که خوان نعمت را با رویی گشاده بر ساکنینش گشوده هم اکنون با 400 نوع تنوع خوراک، 30 غذای ثبت ملی شده و 20 خوراک در مرحله ثبت از جمله این اثرپذیری در عرصه خوراکی و غذا از اقلیم منطقه است.

رشته و خُشکار نیز یکی از شیرینی های محلی گیلان است که مهارت سنتی تهیه آن به شماره 2399 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس در تاریخ 1399/12/24 به ثبت رسیده است.

میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می شود که با گذشت زمان و از نسل های پیشین باقی مانده اند و شکل هایی از فرهنگ به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رشته خُشکار؛ شیرینی دلپذیر گیلانی

رشته خُشکار؛ شیرینی دلپذیر گیلانی