مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مرداد 1402 ساعت 11:452023-07-25پزشكي

هموفیلی؛ بیماری وابسته به جنس/علائم و درمان این بیماری


یک فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان با اشاره به وجود درمان های جدیدی که اخیرا برای بیماری هموفیلی شناسایی شده است، درباره علایم و چگونگی روند درمان این بیماران توضیح داد - به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دکتر نادر ممتازمنش ضمن گرامیداشت هفته ملی حمایت از بیماران هموفیلی، گفت: یکم تا هفتم مردادماه با عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری شده است که فرصتی مغتنم برای آگاهی رسانی عمومی و حمایت از این بیماران است.

هموفیلی؛ بیماری وابسته به جنسیت رییس بخش خون و انکولوژی اطفال بیمارستان مفید، هموفیلی را یک بیماری خونریزی دهنده ژنتیکی و ارثی برشمرد و افزود: با توجه به این که هموفیلی یک بیماری وابسته به جنسیت است معمولا در پسران بروز می کند و دختران به ندرت دچار آن می شوند ولی می توانند ناقل بیماری باشند.

وی خاطرنشان کرد: 25 تا 30 درصد موارد بیماری بر اثر جهش یا موتاسیون ژنی بروز می کند و در این موارد سابقه خانوادگی وجود ندارد.

به گفته دکتر ممتازمنش، ژن عامل بیماری بر روی کروموزوم ایکس قرار دارد و پسران که دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y هستند (دختران دو کروموزوم ایکس دارند) اگر کروموزوم ایکسی که از مادر به پسر می رسد حامل ژن بیماری باشد شاهد بروز این بیماری در وی خواهیم بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هموفیلی؛ بیماری وابسته به جنس/علائم و درمان این بیماری

هموفیلی؛ بیماری وابسته به جنس/علائم و درمان این بیماری