مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مرداد 1402 ساعت 18:352023-07-25اقتصادي

سرانجام جاده کشی در «شهر سوخته»


معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که فعالیت های عمرانی شهر سوخته پیش از دستور وزیر متوقف شده است، گفت: برای جاده کشی محور زابل ـ زاهدان تنها راهی که پیش پای میراث فرهنگی و راه و شهرسازی وجود دارد، - معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با تاکید بر این که فعالیت های عمرانی شهر سوخته پیش از دستور وزیر متوقف شده است، گفت: برای جاده کشی محور زابل ـ زاهدان تنها راهی که پیش پای میراث فرهنگی و راه و شهرسازی وجود دارد، مسیر پیشنهادی اعضای شورای راهبردی است که کمترین آسیب را به این محوطه جهانی وارد می کند.

شهر سوخته یکی از مهمترین نقاط شهرنشینی فلات ایران با قدمتی در حدود پنج هزار سال پیش بوده است که آثار شاخصی همچون جمجمه جراحی شده یک دختر 13 ساله، چشم مصنوعی زنی حدودا 28 تا 32 ساله، خط کشی با دقت یک میلی متر، تخته نردی با 60 مهره و جامی سفالین با طراحی یک بز که قدیمی ترین انیمیشن جهان لقب دارد، از آن کشف شده است.

این شهر باستانی در حدود 60 کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در تاریخ 22 ژوئن 2014 مطابق با 1 تیر 1393 در سی و هشتمین اجلاس یونسکو ثبت جهانی شد.

به تازگی ساخت بزرگراه محور زابل ـ زاهدان و طرح اجرای باند دوم این جاده با عبور از عرصه تپه مهم شهر سوخته، نگرانی هایی را درباره حذف این محوطه پنج هزارساله


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سرانجام جاده کشی در «شهر سوخته»

سرانجام جاده کشی در «شهر سوخته»