مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 مرداد 1402 ساعت 07:152023-08-01فرهنگي

زدودن غبار فراموشی از هنری هفت هزارساله


«ندیم ارباب» کارآفرین سراوانی است که با استفاده از هنر دست مادربزرگش و اعتماد بر توان و همتش، تلخی فوت او را با طعم شیرین کامیابی و موفقیت چاشنی کرده است.

- ایسنا/سیستان و بلوچستان ندیم ارباب کارآفرین سراوانی است که با استفاده از هنر دست مادربزرگش و اعتماد بر توان و همتش، تلخی فوت او را با طعم شیرین کامیابی و موفقیت چاشنی کرده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، کوزه های سفالی اینجا خاموش نیستند، چرا که این هنر نسل به نسل منتقل شده و فرزندان و نواده گان در کنار مادران و مادربزرگان خود از کودکی با این صنعت خو گرفته و آشنایی کامل دارند.

داستان زندگی ندیم که فوت سفالگری را از مادربزرگ خود مریم یاد گرفته گواهی بر این ادعا است؛ پیرزن 87 ساله فنوجی که تا زمان زنده بودنش دست از کار نکشید و با چرخش دستانش سفال ها را شکل و رنگ می داد.

سفالگری یکی از مهم ترین و قدیمی ترین هنرهای دستی بشر بوده که از دیرباز در ایران رونق داشته است، سفال و سفالگری در تمدن ایران از جایگاه برجسته ای برخوردار است و در بلوچستان نیز پیشینه آن به عصر پارینه سنگی و پیش از تاریخ بر می گردد.

قدمت سفال های به دست آمده از محوطه شهر سوخته سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق باستانی استان به هزاران سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زدودن غبار فراموشی از هنری هفت هزارساله

زدودن غبار فراموشی از هنری هفت هزارساله