مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مرداد 1402 ساعت 14:152023-07-25فرهنگي

ناصر تقوایی و دغدغه ساخت فیلمی سینمایی درباره تعزیه


ناصر تقوایی که سال ها قبل برای ثبت تعزیه در فهرست میراث جهانی یونسکو یک مستند ساخته است، در آن مقطع گفته بود که دوست دارد اگر قرار باشد برای دومین بار سراغ تعزیه برود، - حتما یک اثر سینمایی و غیرسنتی از آن بسازد.

ایسنا نوشت: ناصر تقوایی که سال ها قبل برای ثبت تعزیه در فهرست میراث جهانی یونسکو یک مستند ساخته است، در آن مقطع گفته بود که دوست دارد اگر قرار باشد برای دومین بار سراغ تعزیه برود، حتما یک اثر سینمایی و غیرسنتی از آن بسازد.

ناصر تقوایی که آخرین فیلمش را بیش از دو دهه قبل کارگردانی کرده، سال ها قبل برای تکمیل پرونده ثبت جهانی تعزیه در یونسکو مستندی را با نام تمرین آخر ساخت.

این مستند براساس متن کلاسیک تعزیه حُر دلاور ، نوشته ی میرعزای کاشانی (در اوایل حکومت قاجار) و از معتبرترین متون در میان تعزیه نامه های چندگانه حر دلاور است که ضمیمه پرونده ایران شد تا سرانجام پس از چند سال پیگیری، تعزیه در سال 1389 به نام ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود.

تقوایی در نیمه دوم دهه چهل با ساخت اثری درباره عزاداری مردم بوشهر نخستین قدم را در ساخت نوعی مستندسازی برداشت که نتیجه آن به مستند تهیه شده برای پرونده تعزیه ختم شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ناصر تقوایی و دغدغه ساخت فیلمی سینمایی درباره تعزیه

ناصر تقوایی و دغدغه ساخت فیلمی سینمایی درباره تعزیه