مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 08:302023-07-29فرهنگي

کاروانسرای چنارراهدار در سراشیبی حذف


کاروانسرای چنارراهدار در محدوده شهری شیراز؛ که یکی از زیباترین و برجسته ترین کاروانسراهای عصر صفوی محسوب می شود، اما امروز این اثر ارزشمند به لحاظ تاریخی و معماری، - در سراشیبی نابودی و حذف کامل از صفحه تاریخ قرار دارد.

کاروانسرای چنارراهدار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به دلیل ویژگی های متعددی که دارد، می تواند به عنوان یکی از نمونه های شاخص کاروانسراهای ایران قلمداد شود، در ابتدای جاده قدیم شیراز-کازرون قرار دارد و فاصله آن با بلوار امیرکبیر، چندصد متر بیشتر نیست.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این کاروانسرا در طول نزدیک به پنج قرنی که فعال بوده، به عنوان یکی از کاروانسراهای برجسته در یکی از مهم ترین محورهای ارتباطی جنوب کشور قرار داشته و پذیرای کاروان ها، سیاحان و افرادی بوده که فاصله شیراز تا کازرون و از آنجا به سمت بوشهر و برخی دیگر از سواحل جنوبی کشور همچون گناوه را طی می کرده اند.

یکی از فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی در این ارتباط به ایسنا گفت: در واقع می توان مدعی بود که این کاروانسرا یکی از مبادی اصلی ورود کاروان هایی بوده که از بخشی از سواحل جنوبی کشور به شیراز می آمده اند.

در برخی سفرنامه ها، از این کاروانسرا اسم برده شده و تصاویری قدیمی از آن را نیز در اختیار داریم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاروانسرای چنارراهدار در سراشیبی حذف

کاروانسرای چنارراهدار در سراشیبی حذف