مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 مرداد 1402 ساعت 11:452023-08-19بين الملل

کودتایی که بنا بود 25مرداد به ثمر برسد و شاهی که نمیخواست برگردد


بعدها رییس MI6 ایران به من گفت که در آغاز محمدرضا مراجعت به تهران را نمی پذیرفت و به آمریکایی ها پیشنهاد می کرد یک فرد نظامی را برای این کار در نظر بگیرند.

- نخست وزیر انگلیس پس از اخراج رضاخان: دیکتاتور را بیرون کردیم! *** ارتشبد حسین فردوست در صفحه 176 کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ، عملیات سقوط محمد مصدق را با کودتای 28 مرداد 1332، برنامه ریزی مشترک انگلیس و آمریکا می خواند و آن را سرآغاز دیکتاتوری 25 ساله محمدرضا پهلوی عنوان می کند.

او می گوید: به اعتقاد من، در کودتای 28 مرداد، نقش اصلی با انگلیسی ها بود.

سپهبد فضل الله زاهدی مامور انگلیسی ها بود، سرلشکر حسن اخوی (طراح کودتا) انگلیسی و مغز متفکر گروه ارفع بود، رشیدیان ها هم انگلیسی بودند.

و بالاخره انگلیسی ها موفق شدند موافقت آمریکا را با سقوط مصدق جلب کنند و کرمیت روزولت (مقام سیا) برای حسن اجرای کودتا وارد تهران شد.

* کودتایی که قرار بود 25 مرداد به ثمر برسد اما نکته جالبی که باید به آن توجه داشت و فردوست هم در خاطراتش به آن اشاره کرده این است که کودتای 28 مرداد، پیشینه ناموفقی هم داشت که مربوط به 25 مرداد است.

یعنی محمدرضا پهلوی تلاش کرد روز 25 مرداد کودتا را به سرانجام برساند اما چون کودتای 25 مرداد شکست خورد، با مقدمه چینی و یاری بیگانگان در روز 28 مرداد به ثمر رسید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کودتایی که بنا بود 25مرداد به ثمر برسد و شاهی که نمیخواست برگردد

کودتایی که بنا بود 25مرداد به ثمر برسد و شاهی که نمیخواست برگردد