مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 مرداد 1402 ساعت 12:452023-08-01فرهنگي

ثبت 36 اثر ناملموس محرم یزد در فهرست آثار ملی


تاکنون 36 مورد از مراسم و آیین های مربوط به ماه محرم استان یزد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

- یزد- معاون میراث فرهنگی یزد گفت: تاکنون 36 مورد از مراسم و آیین های مربوط به ماه محرم استان یزد در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

عبدالمجید شاکری شمسی در گفتگو با خبرنگار مهر ، این رسوم و آیین ها را مربوط به شهرستان های مختلف استان نظیر ابرکوه، اردکان، بافق، تفت، مهریز، میبد و یزد عنوان کرد که برخی از آیین ها به صورت مشترک برگزار می شود که از جمله آنها می توان به سینه زنی های گروهی و نخل برداری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای حفظ آن ها نسبت به ثبت این آیین ها در فهرست آثار ناملموس کشور اقدام شده است، ادامه داد: شهرستان های اردکان و میبد دارای بیشترین آیین محرمی ثبت شده هستند، از جمله مراسم شاخص می توان به مراسم هشتم محرم شهرستان ابرکوه، مراسم روز عاشورا و نخل برداری حسینیه امام تفت، عزاداری و نخل برداری در تفت به عنوان طولانی ترین نخل برداری ایران، تعزیه در روستای توت اردکان، مراسم اجغه زنی بافق از مهم ترین مراسم مذهبی در ماه های محرم و صفر هستند، اشاره کرد.

شاکری شمسی ادامه داد: مراسم نخل گردانی و سوگواری امام حسین (ع) در شهر یزد، هرساله صدها نفر از عاشقان حسینی را از نقاط مختلف کشور به خود جذب می کند، هم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت 36 اثر ناملموس محرم یزد در فهرست آثار ملی

ثبت 36 اثر ناملموس محرم یزد در فهرست آثار ملی