مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 تیر 1402 ساعت 15:002023-06-28فرهنگي

از موسیقی «قم» چه می دانید؟


دومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و سعید کاظم زاده (پژوهشگر حوزه موسیقی شناسی قومی) برگزار شد.

- دومین نشست پژوهشی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و سعید کاظم زاده (پژوهشگر حوزه موسیقی شناسی قومی) برگزار شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در این نشست سعید کاظم زاده، پژوهشگر حوزه موسیقی شناسی قومی به ارائه چکیده ای از پژوهش خود درباره موسیقی شهر قم پرداخت و با تاکید بر اینکه از لحاظ تاریخی ذات موسیقی، مذهبی است، گفت: آنچه که امروز در قم به عنوان موسیقی مذهبی و آیینی مطرح است که موسیقی اعیاد و مناسبت های اسلامی بر اساس روایات شیعه، موسیقی زورخانه ای و مناسبتی، نقاره زنی و چاووشی خوانی و آواهای قالیبافی را شامل می شود.

وی افزود: منظور از موسیقی اعیاد و مناسبت های اسلامی بر اساس روایات شیعه موسیقی هایی است که به مناسبت های تاسوعا و عاشورا، سفره های نذری، اعیاد ماه های قمری، غبارروبی حرم حضرت معصومه(س)، ایام دهه کرامت و سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم نواخته اجرا می شود.

این پژوهشگر حوزه موسیقی شناسی قومی عنوان کرد: پایه اصلی موسیقی مذهبی قم، موسیقی دستگاهی است که شامل هفت دستگاه و پنج آواز است اما به نوعی می توان گفت که این موسیقی تلفیقی ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از موسیقی «قم» چه می دانید؟

از موسیقی «قم» چه می دانید؟