مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 تیر 1402 ساعت 13:102023-07-01اجتماعي

قدیمی ترین پارچه ایران مربوط به شهر سوخته


قدیمی ترین پارچه در ایران متعلق به شهر سوخته زابل است که بخشی از این آن در موزه بزرگ شهرستان زاهدان به نمایش گذاشته شده است.

- ، گروه استان ها: دنیای صنایع دستی ایرانی با تنوع فوق العاده خود آنقدر بزرگ است که می توان آن را به چندین بخش تقسیم کرد، در این بین صنایع دستی پارچه ای در زمره رشته هایی به شمار می رود که در گذشته اغلب، هنر دست زنان روستایی و عشایر بوده است.

مهارت و ابتکار ایرانیان در هنر بافندگی سابقه ای بس طولانی دارد بیان این مطلب بدان جهت است که پارچه بافی در زابلستان قدمتی افزون برپنج هزار سال دارد و تکه پارچه های دست بافت کشف شده در شهر سوخته نمونه ای از این هنر در پنج هزار سال پیش است.

همچنین روی تیغه مفرغی تبری که با سفال های عهد اول شوش به دست آمده، به تأثیر املاح مسی، نقشی از پارچه ای که به آن پیچیده بودند به جامانده که از آن معلوم می شود در حدود سه هزار تا سه هزار و پانصد سال پیش از میلاد، بافتن پارچه لطیف حتی با چرخ بافندگی دقیق معمول بوده است.

هنر صنعت پارچه بافی ازگذشته های دور از رواج نسبتاً خوبی برخوردار بوده که ابریشم بافی، حوله بافی، اِحرامی بافی، بَرَک بافی، کرباس بافی، چادر شب بافی، سیاه چادر بافی، جاجیم بافی جزو رشته های بومی و سنتی آن است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قدیمی ترین پارچه ایران مربوط به شهر سوخته

قدیمی ترین پارچه ایران مربوط به شهر سوخته