مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 تیر 1402 ساعت 06:402023-07-10پزشكي

تغییر موش ها توسط ژن های نئاندرتال ها!


پژوهشگران می گویند یکی از ژن های خاص نئاندرتال ها پس از وارد شدن به بدن موش ها بر رشد آنها تأثیر گذاشته و منجر به سرهای بزرگتر، دنده های پیچ خورده و ستون فقرات کوتاه در آنها شده است.

- پژوهشگران می گویند یکی از ژن های خاص نئاندرتال ها پس از وارد شدن به بدن موش ها بر رشد آنها تأثیر گذاشته و منجر به سرهای بزرگتر، دنده های پیچ خورده و ستون فقرات کوتاه در آنها شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از آی ای، دانشمندان از فناوری ویرایش ژن انقلابی کریسپر(CRISPR) برای وارد کردن کد ژنتیکی باستانی در موش ها استفاده کرده اند و ویژگی های فیزیکی خویشاوندان منقرض شده ما، یعنی نئاندرتال ها و دنیسوواها را روشن کرده اند.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که ژنی به نام GLI3 که توسط نئاندرتال ها و دنیسوواها حمل می شده، نقش مهمی در شکل دهی ساختار بدن منحصربه فرد آنها داشته است.

ژن GLI3 که مسئول رشد جنینی در انسان مدرن است، با ناهنجاری های فیزیکی مانند پلی داکتیلی(رشد انگشت یا انگشتان اضافی) و تغییر شکل جمجمه مرتبط است.

جالب توجه است که در حالی که نئاندرتال ها و دنیسوواها نسخه کمی متفاوت از ژن GLI3 را حمل می کرده اند، هیچ یک از این گونه ها آمار غیرعادی یا نقایص جمجمه ای تهدیدکننده حیات را نشان نداده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تغییر موش ها توسط ژن های نئاندرتال ها!

تغییر موش ها توسط ژن های نئاندرتال ها!