مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 27 تیر 1402 ساعت 14:212023-07-18سياسي

محرم، ماه سرور آزادگان


سرور آزادگان و سید مظلومان در این ماه برای پیروزی عقل، عدل و امانت قیام کرد، زیرا جامعه ای که از این سه برخوردار نباشد، جامعه اسلامی نیست، گرچه در آن اقامه نماز و روزه هم بشود.

- حسین بن علی(ع) فرزند امیرمؤمنان علی(ع) و فاطمه زهرا سیده زنان عالم(ع)، که به سید الشهداء لقب گرفته، در سوم شعبان سال سوم هجری در مدینه منوره چشم به جهان گشود و در دهم محرم الحرام سال 61 هجری در نینوا به شهادت رسید.

گرچه شروع سال قمری با ماه محرم است، اما نام امام حسین(ع) با محرم چنان گره خورده است که شیفتگان آن حضرت، از محرم تنها حسین بن علی را به یاد می آورند تا آنجا که برخی از مسلمانان بویژه شیعیان شاید اساساً اطلاعی از سال و ماه قمری و شروع و پایان نداشته باشند.

محرم یعنی سید الشهداء و سید الشهداء یعنی محرم، از این رو اهل دل به شیعیان و شیفتگان آن حضرت توصیه کرده اند: دوستداران خاندان پیامبر(ص) شایسته است که در دهه اول محرم در قلب و ظاهرشان آثار حزن و اندوه آشکار باشد.

بعضی از لذت های حلال را، بویژه در روزهای نهم، دهم و یازدهم این ماه ترک کنند، مانند کسی که داغدار عزیزانش است.

(المراقبات، ملکی، ص 25) امام خمینی(ره) با توجه به عظمت و جایگاه محرم و شخصیت بلند امام حسین(ع) تعابیر بسیار ژرف و عمیقی درباره این ماه عظیم دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محرم، ماه سرور آزادگان

محرم، ماه سرور آزادگان