مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 15 تیر 1402 ساعت 08:412023-07-06سياسي

نگاهی به «زن ایرانی در گذار از سنت به مدرن»


زن ایرانی در طول تاریخ سیر تحولی پرپیچ وخمی را از سر گذرانده و پس از عبور از جوامع سنتی، به عصری نو وارد می شود که به عنوان یک انسان در جامعه هویت پیداکرده و جایگاه خود را می شناسد.

- درحالی که جوامع سنتی به زن تنها با یک نگاه مادری و همسری می پرداخته اند، امروز این تعریف دگرگون شده و زنان علاوه بر نقش مادری و همسری، هویت فردی خود را یافته و نقش اجتماعی خود را نیز ایفا می کنند.

این جمله ها به محتوای کتاب نگاهی به زن ایرانی در گذار از سنت به مدرن نوشته سهیلا ترابی فارسانی اشاره دارد که در یکی دیگر از سلسله نشست های فصل سخن محور گفت و گو قرار گرفت.

در ابتدای این نشست که در کتاب فروشی اردیبهشت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، الهه باقری، پژوهشگر تاریخ گفت: این کتاب بیشتر توضیح فضای سنتی دوره قاجار است؛ در این دوره فضا هم سنتی است و هم عناصری از مدرنیته به آن وارد شده است.

نویسنده سعی کرده این حالت دوگانه انتقال از سنت به مدرنیته را شرح دهد و هم چنین بیشتر روایت های گفته شده، از اتفاق هایی است که برای زنان افتاده است و چگونگی دگرگون شدن این فضای سنتی از طریق شکل گیری فردیت را روایت می کند.

او افزود: نویسنده روی بحث هویت متمرکز شده و بیشتر در مباحث، وجه هویت جامعه شناختی را مورد نظر دارند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به «زن ایرانی در گذار از سنت به مدرن»

نگاهی به «زن ایرانی در گذار از سنت به مدرن»