مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 تیر 1402 ساعت 11:552023-07-01اجتماعي

بررسی فعالیت های صنعت ذوب فلز شهداد/قدیمی ترین مراکز تولیدات مفرغ


بخشی از محوطه شهداد در استان کرمان، در قالب طرح پژوهشی در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ثریا الیکای دهنو مجری طرح و کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی با اعلام این خبر، حوزه کرمان را از دیدگاه صنعت فلزکاری کهن، دارای اهمیت ویژه ای دانست و تصریح کرد: این منطقه به واسطه موقعیت خاص و شرایط زیست محیطی، از قدیمی ترین مراکز تولیدات مفرغ بوده و وجود معادن و تنوع تکنیکی و فنی اشیا فلزی در عصر مفرغ، گویای پیشرفت صنعت فلزکاری در این حوزه فرهنگی و وجود پسماندهای باقیمانده از فرایند ذوب فلز، دلیل این ادعاست.

وی افزود: بخشی از محوطه شهداد با هدف دستیابی به پتانسیل های منطقه از نظر وجود مکان های مرتبط با صنعت فلزکاری باستان، مورد بررسی قرار گرفت و طی این بررسی مکان های ذوب فلز کهن نمایان شد که نشان دهنده، تمرکز فعالیت های صنعتی در این بخش از شهداد است.

این کارشناس اظهار کرد: محدوده مورد بررسی در حدود 5/1 کیلومتری شرق شهر شهداد در حاشیه غربی کویر لوت واقع شده و دارای طول شمال شرقی-جنوب غربی 1750 متر، عرض شمال غربی-جنوب شرقی 750 متر و وسعتی در حدود 131 هکتار است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی فعالیت های صنعت ذوب فلز شهداد/قدیمی ترین مراکز تولیدات مفرغ

بررسی فعالیت های صنعت ذوب فلز شهداد/قدیمی ترین مراکز تولیدات مفرغ