مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 4 تیر 1402 ساعت 08:102023-06-25فرهنگي

مروری بر نخستین کنگره نویسندگان ایران


هفتاد و هفت سال پیش یعنی در تیرماه 1325، انجمن روابط فرهنگی ایران و اتحاد جماهیر شوروی حدود 80 نفر از نویسندگان، شاعران و ادیبان کشور را در باغ «خانه فرهنگ» گردهم آورد تا نخستین کنگره نویسندگان ایران را تشکیل دهند.

- هفتاد و هفت سال پیش یعنی در تیرماه 1325، انجمن روابط فرهنگی ایران و اتحاد جماهیر شوروی حدود 80 نفر از نویسندگان، شاعران و ادیبان کشور را در باغ خانه فرهنگ گردهم آورد تا نخستین کنگره نویسندگان ایران را تشکیل دهند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، حدود پنج سال بعد از حکومت رضاخانی و آزادی نسبی که در فضای کشور به وجود آمده بود، نویسندگان و شاعران با هدف یافتن راهکارهایی برای رهایی از سانسور و دفاع از حقوق صنفی خود، به تبادل نظر و رایزنی پرداختند.

تقریبا بعد از برگزاری کنگره بزرگداشت فردوسی در سال 1313 که گروه زیادی از شرق شناسان و پژوهشگران از سراسر جهان در آن شرکت کرده بودند، نخستین کنگره نویسندگان ایران مهم ترین رویداد فرهنگی در سه دهه نخست قرن 14 هجری شمسی بود.

در این تشکل ادبی- هنری برای اولین بار نویسندگان و شاعران ایران با طرز تفکر و دیدگاه های گوناگون و حتی مخالف و متضاد، در کنار هم نشستند و به بحث و تبادل نظر پرداختند؛ در این کنگره که به ریاست ملک الشعرا بهار، وزیر فرهنگ وقت اداره می شد، چهره هایی حضور داشتند که ضمن احترام به ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مروری بر نخستین کنگره نویسندگان ایران

مروری بر نخستین کنگره نویسندگان ایران