مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 تیر 1402 ساعت 15:052023-07-09سياسي

مفهوم «تونل زنی کوانتومی» به فضا می رود


یکی از شگفت انگیزترین پدیده هایی که از زمان ظهور مکانیک کوانتومی کشف شده، «تونل زنی کوانتومی» است.

پژوهشگران قصد دارند از جدیدترین یافته های خود پیرامون این پدیده، - یکی از شگفت انگیزترین پدیده هایی که از زمان ظهور مکانیک کوانتومی کشف شده، تونل زنی کوانتومی است.

پژوهشگران قصد دارند از جدیدترین یافته های خود پیرامون این پدیده، برای کشف نحوه تونل زنی کوانتومی در سرمای فضا استفاده کنند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از ادونسد ساینس نیوز، تونل زنی کوانتومی (Quantum tunneling)، توانایی یک ذره را برای غلبه کردن بر مانع نشان می دهد که ذره در فیزیک کلاسیک از عهده آن برنمی آید زیرا انرژی لازم را ندارد.

این پدیده به دلیل اصل عدم قطعیت (Uncertainty Principle) مطرح شده توسط ورنر هایزنبرگ (Werner Heisenberg) به وجود می آید که به زبان ساده می گوید سرعت و موقعیت یک سیستم کوانتومی را نمی توان هم زمان به طور دقیق شناخت.

توصیف یک ذره به عنوان موج احتمال به این معناست که همیشه احتمال کمی وجود دارد که ذره بتواند در طرف دیگر یک مانع غیر قابل عبور ظاهر شود.

هنگامی که ذره این کار را انجام می دهد، از مانع جهش نکرده، بلکه تونل زنی کوانتومی را از میان آن انجام داده است که بر خلاف تونل زنی سنتی، تأثیری بر خود مانع ندارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مفهوم «تونل زنی کوانتومی» به فضا می رود

مفهوم «تونل زنی کوانتومی» به فضا می رود