مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 تیر 1402 ساعت 10:002023-07-10اقتصادي

تقابل ارزش واقعی پول با نرخ «تورم» و «بهره»


پول وسیله مبادله کالاست ارزش آن در منطق اقتصاداسلامی تغییر نمی کند اما دراقتصاد مبتنی بر مکانیسم بازار، قیمت کالا متأثر ازنرخ تورم یا براساس نقطه تعادلی که از برخورد عرضه وتقاضا شکل می گیرد.

- به گزارشخبرنگار مهر ، اقتصاد ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دچار دوگانگی های گوناگون بین اقتصاد بازار و اقتصاد برنامه ای شده و این صفت شتر مرغی در مقاطع مختلف زمانی، دچار سر در گمی در اجرای برنامه های اقتصادی شده و آسیب زیادی در روند رشد اقتصادی زده و موفقیت های پیش روی برنامه ریزان و مجریان را دچار خلل کرده است.

اگر اقتصاد تثبیتی را مترادف اقتصاد لیبرالی و اقتصاد برنامه ای را به مثابه اقتصاد دستوری بدانیم، هر یک از مکاتب سازوکار خاص خود را دارد.

مکتب اقتصادی کلاسیک ها، حاکمیت بدون چون و چرای مکانیزم بازار بدون دخالت دولت در اقتصاد را مورد تأکید قرار می دهند که به اقتصاد لیبرالی در ادبیات اقتصادی اطلاق می شود، آزادی های بدون قیود و شروط را بر بازار حاکم می کند بنابراین لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم سیاسی از تفکرات جامعه غرب است که به عنوان تفکرات بسته بندی شده به کشورهای در حال توسعه ارسال شده است.

ولی اقتصاد دستوری که پایه گذار آن کنز است، به مکتب کنزین ها مشهور است، دخالت دولت را در مواقعی که لازم باشد مجاز می داند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تقابل ارزش واقعی پول با نرخ «تورم» و «بهره»

تقابل ارزش واقعی پول با نرخ «تورم» و «بهره»