مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 خرداد 1402 ساعت 11:152023-05-29فرهنگي

قبرهایی با یک دنیا حرف در دل قبرستان 700 ساله هفشجان


شهرکرد_گورستان قدیمی هفشجان در ابتدای شهر واقع شده و قبرهایی با قدمت 700 سال نیز در آن دیده می شود، سنگ قبرهای موجود در آن علاوه بر بُعد تاریخی پیام های دیگری را نیز برای رهگذران دارد.

- گروه استان ها_خبرگزاری مهر: گورستان تاریخی بُزلَر هفشجان مربوط به دوره صفوی به بعد بوده و بیشتر از 2 هزار سنگ قبر تاریخی در آن وجود داشته که از صفویه تا قاجاریه را شامل می شوند، این قبرستان در تاریخ 8 مرداد 1381 با شماره ثبت 5999 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این گورستان قدیمی در ابتدای شهر واقع شده است و قبرهایی با قدمت 700 سال نیز در آن دیده می شود، سنگ قبرهای موجود در آن علاوه بر بُعد تاریخی پیام های دیگری را نیز برای رهگذران دارند.

به واسطه وجود کوه بزلر در هفشجان شیر تراشی و ساخت مجسمه های شیری یکی از مشاغل مرسوم مردم این منطقه است و بنا بر اذعان تاریخ نویسان شیرهای سنگی را معمولاً روی گور شهدا، جوانان و پهلوانان قرار می دادند، نقش تفنگ، شمشیر، خنجر، بته جقه و سرو خمیده ازجمله نمادهایی هستند که بر روی این شیرهای سنگی حک شده است این در حالی است که این حکاکی ها بر روی سنگ قبرها نیز به چشم می خورد و هر کدام از این کنده کاری ها نشان از یک ویژگی متوفی هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قبرهایی با یک دنیا حرف در دل قبرستان 700 ساله هفشجان

قبرهایی با یک دنیا حرف در دل قبرستان 700 ساله هفشجان