مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 خرداد 1402 ساعت 10:352023-06-07فرهنگي

رونمایی از پوستر جشنواره موسیقی سنتی «سوچلا» + عکس


نخستین جشنواره هم آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران با عنوان«سوچلا » با هدف احیاء موسیقی بومی محلی مازندران تیر ماه امسال در محمودآباد برگزار می شود و طی مراسمی از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، نخستین هم آوایی سالانه امیری خوانی و موسیقی مازندران از اول تیرماه 1402 با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر ساحلی محمودآباد و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار می شود.

سوچلا در فرهنگ تبری شیوه ای از صید مبتنی بر موسیقی گروهی (کارآوا) است، صیادان سنتی طبق آیین بسیار کهن، در نیمه های شب سوار بر قایق همراه با نواختن تشت های مسین و ایجاد ریتم های متنوع، به صید مرغابی های وحشی در آب بندان ها و تالاب های منطقه مازندران می پرداختند.

 این موسیقی گروهی، متشکل از دو ریتم متفاوت بوده است، این دو ریتم برحسب نوع صید، اجرا می شد و سوچلا یکی از اولین کارآواهای گروهی شناخته شده در مازندران است.

 این جشنواره به دو بخش کلی گروه نوازی موسیقی مازندران و امیری خوانی است که در بخش گروه نوازی باید تنها از سازهای اصیل استفاده شود و با تاکید بر اینکه سوچلا یک آیین موسیقایی است که مبتنی بر معیشت بوده  که معیشت آن زمان ناگزیر به صید بوده است و از این رو باید وجه موسیقایی آن پر رنگ تر شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رونمایی از پوستر جشنواره موسیقی سنتی «سوچلا» + عکس

رونمایی از پوستر جشنواره موسیقی سنتی «سوچلا» + عکس