مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 خرداد 1402 ساعت 09:552023-06-11دانش

کشف یک آتشکده از سوی محققان دانشگاه تهران


دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: کاوش های باستان شناسی که در یک دهه اخیر در محوطه باستانی بازه هورصورت گرفته منجر به کشف آتشکده ای شده که از اواخر دوره اشکانی تا اوایل دوران اسلامی به عنوان یکی از مهمترین مراکز مذهبی ایران فعال بوده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، کاوش های باستان شناسی که در یک دهه اخیر در محوطه باستانی بازه هور به سرپرستی میثم لباف خانیکی، دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران صورت گرفته است، منجر به کشف آتشکده ای شده که به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه، احتمالاً از اواخر دوره اشکانی تا اوایل دوران اسلامی به عنوان یکی از مهمترین مراکز مذهبی ایران فعال بوده است.

لباف خانیکی گفت: محوطه باستانی بازه هور در استان خراسان رضوی واقع شده است و متشکل از دو چهارطاقی است که یکی در شمال محوطه و دیگری بر فراز ارتفاعات موسوم به قلعه دختر قرار گرفته اند.

وی افزود: کاوش های سال های اخیر در بقایای مجموعه معماری قلعه دختر، شواهدی از یک بنای آجری باشکوه را آشکار ساخت که هسته مرکزی آن با آجر ساخته شده بود و در مجاورت آن تالار ستون داری وجود داشته است.

ستون های این تالار و بخش هایی از فضای داخلی آن با گچبری ها و نقاشی های دیواری تزیین می یافت و دیوار خشتی ستبر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف یک آتشکده از سوی محققان دانشگاه تهران

کشف یک آتشکده از سوی محققان دانشگاه تهران