مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 خرداد 1402 ساعت 10:202023-06-12اجتماعي

شاهکار افسانه ای آبرسانی نیم ور در معرض تهدید انسان و طبیعت


بند تاریخی نیم ور از بناهای بازمانده دوره ساسانی و اولین حلقه از سیستم شگفت انگیز آبیاری دشت نیم ور است که با قدمتی دو هزار ساله، دانش روز مهندسی را به شگفتی واداشته است.

- ایسنا/مرکزی بند تاریخی نیم ور از بناهای بازمانده دوره ساسانی و اولین حلقه از سیستم شگفت انگیز آبیاری دشت نیم ور است که با قدمتی دو هزار ساله، دانش روز مهندسی را به شگفتی واداشته است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، نیم وَر شهری در بخش مرکزی شهرستان محلات و در 250 کیلومتری جنوب تهران است و در مسیر محلات به دلیجان قرار دارد.

این شهر از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده و از اطراف به رودخانه قم رود(لعل بار)، کوه های آتشکوه، پناهگاه حیات وحش موته، معدن آتشکوه و معدن عباس آباد، محدود شده است.

نیم ور با بیش از 7500 نفر جمعیت، یکی از شهرهای تک صنعتی استان مرکزی محسوب می شود که بر پهنه تاریخ و در کنار رودخانه لعل بار شکل گرفته و با صنعت سنگ توسعه یافته ولی جایگاه کشاورزی همچنان در آن حفظ شده است که تبلور آن در آیین سنتی پهلوانی بیل گردانی مشاهده می شود و از آثار تاریخی این شهر می توان به قدمت آن پی برد.

نیم ور سرزمینی سرشار از افتخارات تاریخی هرگاه که سخن از نیم ور به میان بیاید، سه عبارت بیل گردانی ، بند تاریخی نیم ور و معادن سنگ خودنمایی می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهکار افسانه ای آبرسانی نیم ور در معرض تهدید انسان و طبیعت

شاهکار افسانه ای آبرسانی نیم ور در معرض تهدید انسان و طبیعت