مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 خرداد 1402 ساعت 13:552023-06-10فرهنگي

مسگری؛ ضرب آهنگی که هنوز زنده است


هنر مسگری یکی از هنرهای دیرینه مردم ایران زمین است، مغازه هایی که صدای دنگ دنگ و درنگ درنگ آن ها بر صفحه نرم مس نویدبخش بازمانده های حجره های مسگری بود؛ - ایسنا/خراسان رضوی هنر مسگری یکی از هنرهای دیرینه مردم ایران زمین است، مغازه هایی که صدای دنگ دنگ و درنگ درنگ آن ها بر صفحه نرم مس نویدبخش بازمانده های حجره های مسگری بود؛ آفتابه، لگن، دیگ، دیگبر و خیلی دیگر از وسایل مطبخ های قدیم "مسی" بودند و با سرپنجه ذوق هنرمندان و مسگران ساخته می شدند.

به مرور پیشرفت تکنولوژی و جبر زمان هر دو سبب شد تا ضرب آهنگ پتک استادان بنام مسگری خاموش شود، شغلی که تا یکی دو دهه گذشته همچنان در فهرست مشاغل پر رونق جای داشت ولی در گذر زمان و با جایگزین شدن ظروف تفلون، ملامین و چینی این هنر و صنعت نیز به فراموشی سپرده شد.

این هنر از قدیم الایام در کاشمر نیز رواج داشته و هنرمندانی به این کار اشتغال داشته اند، گرچه چند سالی است که بازار ظروف مسی با توجه به نقش آن در سلامتی جسم رونقی دوباره یافته است ولی از کارگاه های سنتی خبری نیست و اکنون به دلیل مشکلات موجود کارگاه مسگری به یک عدد رسیده است.

حجره ای کوچک و قدیمی گنبدی شکل با دیواره های کاه گلی در خیابان 17 شهریور در کنار مسجد فخار خودنمایی می کند و گاه و بی گاه صدای پتک بر ظروف مسی به گوش می رسد، فض


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مسگری؛ ضرب آهنگی که هنوز زنده است

مسگری؛ ضرب آهنگی که هنوز زنده است