مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 خرداد 1402 ساعت 16:572023-05-30اقتصادي

نی ریز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: برداشت آنغوزه تلخ از اوایل خردادماه در این شهرستان آغاز شده است و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری شهرستان نی ریز، علیرضا بصیری اظهارکرد: نی ریز با سطح یکصدهزار هکتاری آنغوزه در عرصه های منابع طبیعی از دیرباز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به صورت خودرو بوده است و در حال حاضر افزون بر یک هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که نزدیک به 300 هکتار آن مثمر است.

وی افزود: هر غده آنغوزه در طول برداشت به طور متوسط 18 مرتبه به صورت عرضی برش می خورد و در مجموع هشتاد تا صد و پنجاه گرم شیرابه از آن به دست می آید و پیش بینی می شود در سال جاری حدود 120 تن صمغ آنغوزه برداشت شود که علاوه بر مصارف داخلی به کشور هایی از جمله چین، هندوستان صادر می شود.

بصیری گفت: دوره باردهی این گیاه هر پنج تا هفت سال یک بار است؛ از این رو برای افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه ها، می توان اقدام به کاشت نشاء آنغوزه کرد که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

گفتنی است این گونه نادر گیاهی بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد؛ ارتفاع آن گاهی به 2.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نی ریز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور

نی ریز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور