مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 خرداد 1402 ساعت 14:252023-06-12اقتصادي

تسهیلات تکلیفی دولت از دلایل ناترازی بانک ها است


رییس کل اسبق بانک مرکزی در همایش سیاست های پولی و مالی گفت: از مهمترین دلایل ناترازی بانک ها تسهیلات تکلیفی است که دولت برای بانک ها در نظر می گیرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طهماسب مظاهری امروز در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی گفت: برای مهار تورم باید رشد نقدینگی به عدد معقول برسد، یکی از ریشه های رشد نقدینگی بروز پدیده ناترازی بانک هاست که آن هم ناشی از اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی و عدم کفایت سرمایه بانک ها است.

وی افزود: ناسلامتی تراز بانک ها ریشه در تسهیلات تکلیفی دارد که دولت در سیاست های پولی و مالی تسهیلاتی را به بانک ها تحمیل و تکلیف کرده است و ریشه این تسهیلات در اجبار و دستوری بودن از سوی دولت دارد.

رییس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مقصر اصلی در بحث تورم شبکه بانکی شناخته شده و می شود، درحالی که سازمان برنامه و بودجه می گوید ما می خواستیم طرح هایی را اجرا کنیم و مجبور بودیم تسهیلاتی را برای بانک ها تکلیف کنیم.

در نتیجه سیستم بانکی با تسهیلات تکلیفی سرکوب می شود.

مظاهری با اشاره به بخشی از سخنان خاندوزی وزیر اقتصاد در همایش امروز که ناترازی بانک ها را به عنوان انحراف منابع ذکر کرد، گفت: به نظر من باید جلوی تسهیلات تکلیفی گرفته شود، البته نه به این معنا که بخواهیم یک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تسهیلات تکلیفی دولت از دلایل ناترازی بانک ها است

تسهیلات تکلیفی دولت از دلایل ناترازی بانک ها است