مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 خرداد 1402 ساعت 07:112023-06-13اجتماعي

شهر زیرزمینی ابرکوه را بشناسید+ عکس


حسین فراشی، یک باستان شناس اداره میراث فرهنگی ابرکوه در گفت وگو با خبرنگار فارس از این شهرستان، با اشاره به ضرورت نگهداری از سکونتگاه، تونل ها و راهروهای زیرزمینی که در زیر بستر سنگی و خانه های تاریخی شهر ابرکوه قرار دارد، اظهار کرد: در رابطه با ماهیت و کاربرد اصلی این مسیرهای زیرزمینی در نگاه اول می توان گفت آبراه هایی بوده است که برای انتقال آب قنوات حفر شده است.

وی افزود: با توجه به این که شهر ابرکوه بر روی یک بستر سنگی قرار داشته و این بسترها مانعی برای انتقال و هدایت آب بالادست به مزارع پایین دستی محسوب می شد، به ناچار راهروها و تونل های زیرزمینی را بدین منظور حفر کردند.

این باستان شناس اداره میراث فرهنگی ابرکوه گفت: مردم قدیم ابرکوه در زمان حفر مسیرهای انتقال آب، در خانه هایی که بر سر راه این تونل ها قرار داشت، پله هایی برای دسترسی به این مسیرها می ساختند تا ضمن کنترل و مدیریت روند انتقال آب، خودشان هم بتوانند از آب قنات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: گذر آب از این راهروها که در زیر بستر سنگی شهر قرار داشت، در فصول گرم سال فضایی خنک و پر از آرامش را فراهم می کرد که به نظر می رسد همین موضوع باعث شد رفته رفته ایجاد هُلُرهایی (سالن هایی) بزرگ با طاقچه هایی در اطراف آن به این مجموعه زیرزمینی اضافه شود تا مردمان دیار کویری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شهر زیرزمینی ابرکوه را بشناسید+ عکس

شهر زیرزمینی ابرکوه را بشناسید+ عکس