مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 خرداد 1402 ساعت 14:052023-06-19سياسي

کشف یک استقرار درهزاره اول پیش از میلاد در محوطه تاریخی سد اشنویه


یک محل استقرار در هزاره اول پیش از میلاد در محوطه تاریخی سد اشنویه کشف شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یوسف فلاحیان سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: محوطه ای که در برنامه بررسی و شناسایی اولیه به عنوان و شماره 04 جزو محوطه های در معرض خطر آبگیری سد چپرآباد اشنویه ثبت و معرفی شد، لیکن بعداً مشخص شد که اسم آن در نزد اهالی منطقه کانی و شتران است.

عضو رسمی پژوهشکده باستان شناسی افزود: این محوطه به ابعاد 50 در 100 متر با گسترش شمال شرقی و جنوب غربی بر روی یک برجستگی طبیعت ساخته در دشت سپیندار، جزو اراضی روستای صوفیان از توابع بخش نالوس شهرستان اشنویه محسوب می شود.

وی تصریح کرد: بر روی این بستر و بلندای طبیعی نهشته ای انسان ساخته به ارتفاع یک تا دو متر شکل گرفته است که بنا به پیشنهاد بررسی گر مذکور به عنوان یک محوطه در خطر عصرآهن، کاوش نجات بخشی آن در دستور کار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت؛ البته صرفاً حریم محوطه کانی وشتران تحت تأثیر آبگیری سد چپرآباد قرار می گیرد و به هیچ وجه عرصه محوطه به زیر آب نخواهد رفت.

سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: تیم کاوش در محوطه کانی وشتران توانست با ایجاد سه ترانشه در ابعاد 5 در 5 و 4 در 4 اطلاعات با ارزشی از وضعیت محوطه بدست آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف یک استقرار درهزاره اول پیش از میلاد در محوطه تاریخی سد اشنویه

کشف یک استقرار درهزاره اول پیش از میلاد در محوطه تاریخی سد اشنویه