موضوعات داغ: - مستمري بگيران - انتخابات مجلس - تامين اجتماعي - مسابقات كشتي - سهام عدالت متوفيان - بازنشستگان تامين اجتماعي - سرمايه گذاران - محصولات ايران خودرو - ايران خودرو - بازار خودرو - بازي شب گذشته بارسلونا - رييس واحد علوم و تحقيقات - لائوتارو مارتينس - قهرمان بوندسليگا - عبدالحميد ضيايي - نفت مسجد سليمان فولاد - مناسبات تجاري ايران و عراق - مهاجرت دانشجويان - پيام رهبر معظم انقلاب - گزارش تصويري اختصاصي - محمد صادق افراسيابي - دم ديلگون - بحران غزه

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 خرداد 1402 ساعت 09:302023-05-29اقتصادي

این تکه از تاریخ به دنبال مشتری است!


تنها آسیاب آبی شهرستان محلات در سایه بی توجهی و مشکلات مالکیتی، به صورت متروکه رها شده و با ادامه این روند، مسیر نابودی را در پیش خواهد گرفت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آسیاب آبی محلات در شمال شهرستان و در مسیر آب سرچشمه قرار گرفته است.

آبی که پس از ورود به تنوره آسیاب و به چرخش درآوردن پره ها و سنگ آن، راهی باغات و زمین های کشاورزی می شده است، اکنون آب در همین مسیر جاری بوده و آسیاب نیز همچنان پابرجاست، اما دیگر پره ای سد راه آب نمی شود تا سنگ آسیاب را به حرکت درآورد.

این بنا که قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد، در سال 1387 به عنوان اثر ملی به ثبت رسید، اما این ثبت ملی نیز نتوانست تغییری مطلوب در وضعیت آسیاب ایجاد کند چراکه همچنان بلاتکلیف و بدون اقدامات محافظتی، رها شده است.

چنانکه بسیاری از مردم تبدیل شدن آسیاب را به محلی برای نگهداری مرغ و خروس در گذشته به یاد دارند.

مهدی لعل بار، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان محلات، مشکلات مالکیتی و کمبود منابع مالی را دو عامل اصلی برای این وضعیت دانست و ابراز امیدواری کرد که با تامین اعتبار و توافق با مالکین بتوان تغییری در وضعیت این بنا ایجاد کرد.

در سندی که مربوط به معامله بخشی از آسیاب بین فروشنده و خریداران مربوط به تاریخ 1335 موجود است، عنوان طاحونه برای آسیاب ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

این تکه از تاریخ به دنبال مشتری است!

این تکه از تاریخ به دنبال مشتری است!