مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 اسفند 1401 ساعت 11:552023-02-20سياسي

ثبت تنگنای تاریخ بر بلندای تنگی ور


در جای جای این آب و خاک، اسنادی مهم در دل سنگ نوشته ها، سنگ نگاره ها و کتیبه ها به ثبت رسیده و اتفاقات و رویدادها را برای آیندگان شرح داده اند، - ایسنا/کردستان در جای جای این آب و خاک، اسنادی مهم در دل سنگ نوشته ها، سنگ نگاره ها و کتیبه ها به ثبت رسیده و اتفاقات و رویدادها را برای آیندگان شرح داده اند، تاریخی مستند و غیرقابل انکار که محققان و پژوهشگران را سال ها و شاید قرن ها به دنبال خود می کشاند.

یکی از کتیبه های ارزشمند ایران در استان کردستان قرار دارد، کتیبه ای که حرف ها برای گفتن دارد و هنوز شاید آن طور که شایسته است، معرفی نشده و در لیست برنامه های گردشگران هم نبوده است.

کتیبه تاریخی و جهانی تنگی ور را با روستایی در همان نزدیکی به نام تنگی سر می شناسند که از توابع شهر کامیاران در استان کردستان بوده و در ی زیبای هورامان واقع است، منطقه ای که هر وجب از خاکش، تاریخ را بازگو می کند.

سنگ نگاره فرمانده ای قدرتمند و پیروز بر فراز کردستان سرسبز، سارگن دوم یکی از پادشاهان آشوری که تاریخی ماندگار در کردستان به جای گذاشته است.

در این اثر ارزشمند سنگ نبشته و سنگ نگاره در هم آمیخته اند و نوشته های میخی در قسمت هایی بر روی ریش یا بدن این فرمانده حک شده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت تنگنای تاریخ بر بلندای تنگی ور

ثبت تنگنای تاریخ بر بلندای تنگی ور