مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 بهمن 1401 ساعت 10:102023-02-19اقتصادي

پنبه مله خراسان جنوبی در راه جیاس جهانی/میراثی در حال فراموشی


پنبه مله میراث خاص خراسان جنوبی باری دیگر در حال فراموشی است و اکنون مسئولان برای رفع مشکلات به دنبال ثبت آن در نظام های کشاورزی مهم میراث جهانی یا جیاس هستند.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: پنبه مله مخصوص شهرستان خوسف از خراسان جنوبی است که این پنبه رنگ قهوه ای دارد و قدمت آن به بیش از 500 سال قبل می رسد.

این نوع خاص پنبه که نفس های پایانی خود را می کشید از سال های 96 با اجرای طرحی شروع به احیا شدن کرد و در سال 98 خوسف به عنوان شهر ملی مله بافی ثبت کشوری شد و توانست برای مدت کوتاهی چرخه اقتصادی خوبی را از کشاورز تا تولیدکننده پارچه و بافنده ایجاد کند.

اما نکته مهم اینجاست که باری دیگر این محصول منحصر به فرد در حال فراموشی است و کشاورزان به دلیل نبود بازار فروش و هزینه بالای کاشت و برداشت دیگر تمایلی به کشت آن ندارند و پنبه معمولی را ترجیح می دهند.

این نوع پنبه به دلیل اینکه تمام کارهای آن از شروع تا انتها با دست انجام می شود و رنگ آن طبیعی است، کاملاً ارگانیک است و می تواند بازار فروش و اشتغال زایی بالایی را از آن خود کند، ولی در سایه بی توجهی ها باری دیگر در حال فراموشی است.

در همین راستا با برخی از تولیدکنندگان پنبه مله گفت وگو کردیم تا مشکلات و راهکارها برای توسعه این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پنبه مله خراسان جنوبی در راه جیاس جهانی/میراثی در حال فراموشی

پنبه مله خراسان جنوبی در راه جیاس جهانی/میراثی در حال فراموشی