مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 بهمن 1401 ساعت 07:302023-02-19اقتصادي

فرش دستباف درخواب دلار / کاهش زیاد صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی


رییس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: صادرات فرش در ایران به واسطه تحریم ها، تعهدات ارزی که تجار گرفته می شود و برگشت پولی که ندارد چندان قابل توجه نیست و به طبع در خراسان جنوبی هم چندان قابل توجه نیست.

- خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ زمانی به هر نقطه از روستاها و شهرها خراسان جنوبی به ویژه بیرجند، سربیشه و درمیان که تا حدودی قطب فرش دستباف این استان به حساب می آیند سر می زدی در هر خانه گاهی به جای یک دار دو یا چند دار قالی بر پا بود.

اما کم کم این هنر با قدمت 600 ساله خراسان جنوبی به دلایل مختلف مانند گرانی مواد اولیه، جایگزین شدن فرش های مصنوعی و ماشینی، باب میل نبودن طرح و نقش ها، یا اندازه های فرش های بافته شده و.

و از همه مهم تر سایه افکندن تحریم ها و تعهداتی ارزی که بازگشت سرمایه برای تجار ندارد این هنر دست زنان و مردان کویر نشین استان از رونق افتاد.

آن هایی هم که اکنون گره بر تار و پود فرش ها می زنند از سر اجبار ست چرا که خراسان جنوبی دو دهه است که تشنه است همین قهر طبیعت سبب شده تا به واسطه خاکستر شدن دسترنج پدران و مادران این سرزمین در اثر خشکسالی های مستمر هیچ ممر درآمدی به جز قالی بافی نداشته باشند.

به همین واسطه تولیدات در این استان چندان کم نشده است اما صادرات این هنر دستی ارزشمند به دلیل تحریم ها و تعهدات ارزی که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرش دستباف درخواب دلار / کاهش زیاد صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی

فرش دستباف درخواب دلار / کاهش زیاد صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی