مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 بهمن 1401 ساعت 15:502023-02-18اقتصادي

کاهش بارندگی در کرمان/ لزوم راه اندازی بازار آب در بخش کشاورزی


بررسی میزان بارندگی در کرمان در مقایسه با سال گذشته کاهش 24میلیمتری بارندگی را نشان می دهد این در حالیست که همچنان بخش عمده ای از آب های کرمان در بخش کشاورزی هدر می رود.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها: استان کرمان 20 سال در گیر خشکسالی است و میزان بارندگی در این استان روند کاهشی داشته است، در حالت عادی نیز بارندگی در کرمان از بسیاری از استان های کشور کمتر است اما متأسفانه پایه اقتصاد این استان بر مبنای تولید محصولات کشاورزی بنا شده و نتیجه این برنامه ریزی استفاده بی رویه از منابع آبی است.

کشاورزی سنتی از یک سو و از سوی دیگر کشت محصولات آب بر و آبیاری غرق آبی موجب شده است بخش قابل توجهی از آب های استان تبخیر و یا جذب زمین شوند و تولید محصولاتی مانند هندوانه بخش زیادی از این آب ها را به سمت مصرف غیر بهینه سوق داده است.

کرمان برای تأمین آب شرب هم مشکل دارد حالا استان کرمان پس از گذشت سال ها برای تأمین آب شرب نیز با چالش مواجه شده است و چندی قبل کلنگ انتقال آب خط لوله خلیج فارس به سمت شمال کرمان برای تأمین آب شرب شهر کرمان به زمین زده شد.

این در حالی است که 90 درصد آب کرمان همچنان به کشاورزی اختصاص می یابد و 70 درصد از این آب ها هدر می رود، یکی از عوامل اصلی برداشت این آب ها نیز در قالب هزاران حلقه چاه غیر مجاز انجام می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش بارندگی در کرمان/ لزوم راه اندازی بازار آب در بخش کشاورزی

کاهش بارندگی در کرمان/ لزوم راه اندازی بازار آب در بخش کشاورزی