مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 27 بهمن 1401 ساعت 10:022023-02-16سياسي

طنین ساز و آواز؛ از مسجد جامع عباسی تا عالی قاپو


گنبد مسجد جامع عباسی، چشم گیرترین شاهکار تکرارنشدنیِ عهد صفوی است و ما اکنون برای لبریزشدن از ساز و آواز به زیر گنبد این سازه عظیم رسیده ایم و سپس مسیر را به سمت تالار موسیقی عالی قاپو ادامه می دهیم.

- .

ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان باوجود مسجد جامع عباسی، شاهکاری از معماری و کاشی کاری را به رخ می کشد؛ مسجدی که آغاز بنایش به شکرانه نجات شاه طهماسب صفوی در یکی از جنگ های او باز می گردد، اما فرصت ادای نذر به او داده نشد و نوه اش شاه عباس یکم، نذر پدربزرگ را با معماری استاد علی اکبر اصفهانی و بهره مندی از هنرمندان رشته های مختلف، به باشکوه ترین شکل ممکن ادا کرد.

چشم گیرترین بخش از سازه مسجد جامع عباسی، گنبد آن است؛ گنبدی که اگرچه بیش از یک دهه است که زیر بار برخی ناملایمتی و بی مسئولیتی ها قدخم کرده است، اما هنوزهم از هر نقطه میدان نقش جهان خودنمایی می کند.

بنایی که استادانه ترین اثر معماری قرن 11 هجری قمری شمرده می شود و در آن روزگار از همه بناهای شهر اصفهان بلندتر بوده است.

مسجدی با گنبدی دو پوش که با توجه به ساختار و بزرگی آن، موجب استحکام بیشتر، عایق بندی بهتر دما و انعکاس صدا شده است.

محوطه باز زیر گنبد را یک صحن یا گنبدخانه بسیار بزرگ با چهل ستون و طاق احاطه کرده است و یکی از جذاب ترین تجربیات بسیاری از گردشگران خارجی و ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

طنین ساز و آواز؛ از مسجد جامع عباسی تا عالی قاپو

طنین ساز و آواز؛ از مسجد جامع عباسی تا عالی قاپو