مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 بهمن 1401 ساعت 18:152023-02-13اقتصادي

یک اقیانوس یخ زده در منظومه شمسی پیدا شد


پژوهشگران آمریکایی با مدل سازی قمر «شارون» سیاره پلوتو نشان داده اند که این قمر ممکن است یک اقیانوس یخ زده را زیر سطح خود داشته باشد.

-  به گزارش سایت قطره و به نقل ازتانباک، ایسنا نوشت: آتشفشان یخی قمر بزرگ کارون یا شارون (Charon) سیاره پلوتو و بروز یک کمربند شکستگی روی سطح آن ممکن است ناشی از یک اقیانوس یخ زده زیرسطحی باشد که از میان یک پوسته یخی نازک فوران کرده است.

مدل سازی های رایانه ای جدید نشان می دهند که وقتی اقیانوس داخلی شارون منجمد می شود، می تواند فرورفتگی های عمیق و طولانی را در امتداد وسط آن ایجاد کند اما از سویی می تواند به این معنا باشد که پوسته بیرونی، نازک تر از آن چیزی است که در حال حاضر پیش بینی می شود.

همچنین، این مدل سازی ها نشان می دهند که فوران یخ، آب و مواد دیگر از یخ فشان ها (Cryovolcanoes)، در نیم کره شمالی شارون کمتر است.

هنگامی که فضاپیمای نیو هورایزنز (New Horizons) ناسا در سال 2015 از منظومه پلوتو-شارون بازدید کرد، ویژگی های زمین شناسی یخی شارون برای دانشمندان شوکه کننده بود زیرا آنها پیشتر معتقد بودند که شارون، یک گوی یخی بی حرکت است.

از آن زمان، یک گروه علمی به سرپرستی پژوهشگران موسسه تحقیقات جنوب غربی (SwRI) در حال بررسی داده های نیو هورایزنز هستند و سعی دارند علت این ویژگی های زمین شناسی منجمد را کشف کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک اقیانوس یخ زده در منظومه شمسی پیدا شد

یک اقیانوس یخ زده در منظومه شمسی پیدا شد